Portocala mecanica

32,00 lei

Anthony Burgess – Portocala mecanica.

Categorie: Autor: Colecție:
Editura: Humanitas

Stoc epuizat

Transport gratuit pentru comenzi de minim 200 lei

  • Alegeți livrarea prin Poșta Română sau Curier Rapid
  • Stocul cărților este actualizat zilnic
Plătește în siguranță

In mintea oricui numele lui Burgess e asociat automat cu Portocala mecanica (1962). Violenta romanului isi are sursa intr-o intamplare tragica din viata scriitorului: in timp ce era insarcinata, sotia lui e atacata, pierde sarcina si moare cativa ani mai tarziu.

Portocala mecanica a fost ecranizata de Stanley Kubrick in 1971, intr-un film celebru, avandu-i in rolurile principale pe Malcolm McDowell, Patrick Magee si Michael Bates.

„«O portocala mecanica» este o veche expresie cockney care se aplica la orice presupune deviere. Nimic, de altfel, nu poate fi mai nefiresc decat o portocala mecanica. In perioada in care lucram in Malaysia ca profesor, elevii mei, cand li se cerea sa scrie un eseu despre o zi in jungla, adesea spuneau ca luau cu ei o sticla de «suc de orang». «Orang» este un cuvant obisnuit in Malaysia si inseamna «fiinta umana». Cockney si limba malaeza s-au contopit in mintea mea si au generat imaginea unor oameni suculenti si dulci precum portocalele, fortati sa intre in forma unor obiecte mecanice.“ (Anthony Burgess)

In viziunea cosmaresca despre viitor a lui Anthony Burgess, unde odata cu lasarea intunericului strazile intra in stapanirea criminalilor, povestea e spusa de un delincvent de 15 ani. Alex vorbeste intr-un slang inventat – nadsat –, care scoate la iveala patologia sociala a bandei sale de adolescenti. Alex, Pete, Moho si Georgie, cei patru protagonisti ai acestei istorii distopice, creata de Burgess in jurul unei Londre unde domnesc agresiunea si teroarea, traiesc din jafurile nocturne aducatoare deopotriva de bani, dar si de placerea „ultra-violentelor”pe care le practica impotriva celor mai slabi.

Dupa o serie de astfel de infractiuni, Alex este ridicat de politie, dus la inchisoare si supus unor tehnici de reeducare ce ar trebui sa-l transforme intr-un individ perfect integrat in societate. Dar tratamentul foloseste tehnici bazate de fapt tot pe cruzime extrema, iar esecul acestuia e inevitabil. In final, un Alex complet schimbat de experientele prin care a trecut descopera ca rostul lucrurilor sta tocmai in liberul-arbitru, in posibilitatea de a alege singur intre bine si rau.

„Un roman nu doar despre natura violenta a individului si despre capacitatea lui de a alege intre bine si rau, ci si despre frumusetea ametitoare a limbajului.“ (Daily Telegraph)

Alex si banda din care face parte e incarnarea raului – toti sunt gata sa-si descarce instinctele criminale asupra celor lipsiti de aparare. Cand, in urma unui atac, e inchis si condamnat la 14 ani de inchisoare, Alex accepta sa fie supus unui tratament care sa extirpe raul din el. Medicamentele si imaginile pe care e obligat sa le priveasca isi fac efectul: violenta ii produce acum lui Alex o senzatie puternica de greata. Eliberat de instinctele criminale, e trimis inapoi in societate, acolo unde este lipsit de orice mijloc de aparare si cade, la randul lui, victima bestialitatii. „Care e, in cele din urma, pretul platit pentru mantuire?“, pare sa se intrebe Burgess. Succesul formidabil al romanului a fost dublat de scandalul iscat in jurul filmului lui Stanley Kubrick (1971). S-a spus chiar ca scenele brutale din film au inspirat manifestari violente in Anglia, drept care filmul a fost retras din cinematografe. Portocala mecanica e insa nu o pledoarie pentru, ci un vaccin contra violentei. Ironic sau nu, in mintea lui Alex rasuna mereu Simfonia a IX–a a lui Beethoven.